Jedinečná kávová edice. Jen u nás! Vyberte si z různých motivů.

Recenze: Narodili se, aby přežili

archiv revue
Jedna Češka, jedna Slovenka a jedna Polka. Tři ženy židovského původu, které se vzájemně neznaly, ale které porodily dítě jen pár metrů od sebe. Dvě dívky a chlapec narození ve vyhlazovacím koncentračním táboře nevážili ani kilo a půl, přesto se jim nějakým zázrakem podařilo přežít druhou světovou válku.

Narodili se, aby přežili z Mladé fronty je kniha poskládaná z deníků a vyprávění lidí, kteří se setkali s našimi třemi hrdinkami. Priska, Rachel a Anka byly úplně jiné, pocházely z rozličných prostředí, přesto je spojil podobný osud. Autorka Wendy Holdenová nijak nezastírá, že její literární počin spadá do kategorie literatury faktu, proto je zde všechno několikrát ověřeno z různých pramenů a autorka si ani na chvíli nedovolila popustit uzdu fantazii a něco si vyfabulovat.

I tak se jí ale nějakým způsobem povedlo napsat věc, která vás chytne za srdce a která se vám dostane pod kůži. Holdenová je objektivní, neplýtvá emocemi, a třebaže se vás nesnaží dojmout, zaručeně vám ukápne nějaká ta slzička. Možná si nyní říkáte, že o druhé světové válce a holocaustu toho vyšlo už hodně, ale kniha Narodili se, aby přežili je svým pojetím naprosto unikátní a originální je i způsob, jak je napsána. Prvotní kapitoly vypráví o dětství a mladí našich tří hrdinek, Holdenová je vypráví téměř jako pohádku a o to víc s vámi otřese to, co následuje.

Líčení německých sankcí vůči Židům je samo o sobě dost brutální, ale pravda je, že nejde o nic, o čem byste neměli povědomí.  Údernější jsou pasáže o tom, jak nacismus a rasismus ovlivnil životy dívek, které si toužily splnit své sny. Já konečně pochopila, proč tolik Židů zůstalo ve své domovině, i když měli příležitost emigrovat do zahraničí. Nelze než obdivovat jejich víru a naději, ačkoliv víme, že to tehdy bylo velice naivní a krátkozraké.

Priska, Rachel i Anka pocházely z bohatých rodin a jejich rodiče jim dopřáli nejlepší možné vzdělání. Rodina jedné provozovala vyhlášenou kavárnu a další dvě byly dědičkami textilních továren. Všechny měly krátce po svatbě, a protože německá propaganda fungovala dokonale, neměly ani tušení, co jsou koncentrační tábory a k čemu slouží. Ze šťastných novomanželek se ze dne na den staly vězenkyně.

Paradoxně v nejhorším koncentráku skončila Anka, která se provdala za německého Žida. Její modrooký a blonďatý manžel pracoval pro Němce, což jí ve čtyřicátých letech nijak nepomohlo a v letech padesátých, kdy se k moci dostali komunisté, jí to vysloveně uškodilo. Přesto to byla právě Anka, kdo nikdy neztratil svůj nezdolný optimismus.

V kapitolách věnovaných životu v koncentračních táborech se dozvíte řadu novinek a seznámíte se s mnoha detaily, o kterých se raději nemluví. Všechny tři ženy musely své těhotenství tajit, protože jinak by šly okamžitě do plynu. Anka je jedinou výjimkou, která žila poblíž manžela a které se v koncentračním táboře narodily dvě děti. Hodně smutné jsou kapitoly zachycující konec druhé světové války, ve kterých figurují nejen Němci, ale také Češi a další spojenci. Právě tyto kapitoly bych vyzdvihla jako nejpodnětnější a nejzdařilejší.

Narodili se, aby přežili má schopnost změnit vaše smýšlení a přehodnotit vaše morální postoje. Co se týče obsahu, je kniha otřesná. Co se týče jejího poslání, jde o nádherné poselství, že by se člověk neměl nikdy vzdát a že by nikdy neměl dopustit, aby ho ostatní připravili o jeho člověčenství. Děti našich tří hrdinek se poprvé setkaly až v roce 2010, ale jak samy říkají, měly pocit, jakoby se znaly od narození. Vy zase budete mít pocit, jako byste celý život znali jejich matky, kterým se povedlo projít peklem a vrátit se do života.

Autor: Veronika Černucká

Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.