Recenze I vrazi mají své dny

archiv revue
Marie je atraktivní blondýna, která absolvovala výcvik u tajných služeb. Karel se vykašlal na práci u policie a nyní se živí jako soukromé očko. Ti dva se společně vydávají do jižních Čech, aby vyřešili sérii brutálních vražd. Zločin má kořeny v dávné minulosti a vše nasvědčuje tomu, že je do něj zapletená i Marie.

Český spisovatel Jaroslav Kuťák (1956) vystudoval filozofii a germanistiku na univerzitě v Berlíně a poté vystřídal řadu rozličných zaměstnání. Čtenáři westernů ho znají pod pseudonymem N. C. Marshal, pod kterým napsal přes stovku sešitových kovbojek pro nakladatelství Ivo Železný. Stejně plodný je i jako překladatel a spisovatel. Na svém kontě má přes 500 překladů a přes stovku publikovaných knih. Ty nejnovější vydává nakladatelství Moba, kde vycházejí v zelené edici Původní česká detektivka.

Kuťák se proslavil detektivkami z golfového prostředí, což není náhoda. Jak sám říká, na stará kolena vystudoval FTVS, aby se stal golfovým trenérem. Golf je jeho láska stejně jako komplikované detektivky okořeněné cynickým humorem a báječně nekorektními hláškami. V knize I vrazi mají své dny vystupuje osvědčená dvojice amatérských detektivů z Hradce. Marie a Karel Schwarz nejsou žádnými nováčky, přesto tenhle příběh bude v jistém ohledu výjimečný. Jedním z důvodů je to, že se až příliš osobně dotýká Marie.

Marie prožila dětství v Americe a z porůznu pronášených náznaků pochopíme, že pracovala pro tajné služby. Po návratu do Česka začala pracovat pro soukromého detektiva Karla Schwarze a zanedlouho se z nich stal pár. Marie má s minulostí nevyřízené účty, a když zjistí, že na jihu Čech se má konat setkání bývalých vojáků střežících hranice s Rakouskem, ví, že tam musí jet. Mezitím je na jihu zavražděný první člověk a další vraždy na sebe nenechají dlouho čekat. S trochou nadsázky se dá říct, že se tady vraždí jako na běžícím pásu, protože někdo má hodně dobrý důvod likvidovat nepřátele.

V tento moment se kniha mohla zvrhnout v imitaci amerického thrilleru, ale Kuťák miluje nadsázku a ironii, a díky tomu je jeho kniha příjemnou a chytrou detektivkou a zároveň jízlivou sondou do české společnosti. Kuťák má smysl pro humor a nic lidského mu není cizí. Kašle na veškerou korektnost a některé jeho hlášky ohledně menšin jsou téměř přes čáru. Podobně přistupuje i k jazyku a stylu vyprávění. S ničím se nepáře a všechny jeho postavy mluví tak, jak jim narostl zobák. Zástupce z řad policie nadává na práci a za jeho slovník by se nejspíš styděl i příslovečný dlaždič.

Jaroslav Kuťák své postavy a postavičky odkoukal ze života a vy budete mít pocit, že příběh důvěrně znáte. Detektivka I vrazi mají své dny srší humorem a zároveň je plná milé člověčiny. Golf a golfová hřiště jsou tu trochu upozaděné, ale to vůbec nevadí. Příběh zhltnete na jeden zátah a budete si přát ještě nášup. Texty Jaroslava Kuťáka jsou totiž originální a silně návykové. A tak si udělejte na několik hodin čas a těšte se na detektivku, u které se budete hlasitě chechtat. S hrdiny podniknete cestu do minulosti a možná se dozvíte, jestli se vztah Marie a Karla náhodou neposune dál.

Autor: Veronika Černucká

Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.